تاریخچه اختراع گاوصندوق

تاریخچه گاوصندوق و صندوق های امانات به هزاران سال پیش باز می گردد و به طور جدایی ناپذیری با نیازهای افراد برای حفاظت از دارایی هایشان پیوند خورده است. از زمان های قدیم، گروه ها و افرادی وجود داشته اند که برای پول، جواهرات و سایر اشیاء قیمتی خود نیاز به نگهداری یا محافظت داشته اند. حفاظت از افراد بسیار ثروتمند مانند سلطنتی ها زمانی توسط ارتش ها و نگهبانان خصوصی ارائه می شد،و محل سکونت آنها به همین دلیل به شکل قلعه های مستحکم ساخته میشد.
با این حال، افراد زیادی نیز وجود داشتند که توانایی داشتن یک قلعه یا ارتش خصوصی را نداشتند و مجبور بودند راه‌های جایگزینی برای محافظت از اشیای با ارزش خود در خانه پیدا کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جعبه‌های چوبی مستحکم که با حلقه‌های آهنی بسته شده بودند، برای هزاران سال برای این منظور استفاده می‌شدند.
تاریخچه گاوصندوق در یونان قدیم و روم باستان
در یونان قدیم از معابد برای نگهداری اشیای گرانقیمت و ارزشمند مردم استفاده میشد. باستان­شناسان قدمت جعبه­های نگهداری سکه را به حدود قرن دو قبل از میلاد تخمین زده­اند. این جعبه­ها در شهر پرین یونان( غرب ترکیه کنونی) کشف شده­است.
در روم باستان کلیه فعالیت­های بانکی از معابد به ساختمان­های خصوصی و تحت نظر مقامات امپراطوری روم منتقل شد و در همان زمان قفل­های ترکیبی با صفحه چرخان جای خود را به کلید­های قدیمی تر داد . اولین نمونه یافت­شده از این قفل­ها در شهر آتن یونان کشف شده­است.
تاریخچه نگهداری اشیای ارزشمند در امپراطوری چین
در زمان قرون وسطی و سلسله تانگ ( 618-907) که چین جزو یکی از ثروتمند­ترین کشورهای جهان بود، ثروت اغلب به صورت کالاهای ارزشمندی مانند طاقه­های ابریشم ، فلزات گرانبها و مواد معدنی مانند نمک نگهداری می­شد. چینی­ها این کالاها را در انبارهای بزرگ با نگهبان و اسلحه مراقبت می­کردند.
تاریخچه نگهداری اشیای ارزشمند در اروپا و دوران رنسانس
قبل از سال 1700 و در طول قرون وسطی و رنسانس اروپا، جعبه­های چوبی با قفل و کلید حافظ امنیت اشیای گرانبهای مردم آن زمان بودند. جعبه­ها از چوب­های محکم و سنگین ساخته می­شد و در نمونه­های یافت­شده در قرن سیزدهم حکاکی­های تزیینی برای زیباتر شدن جعبه ها نیز کشف شده است. گاها برای افزایش قدرت استحکام جعبه­ها از با میله­ها و نوارهای آهنی استفاده میکردند.
در قرون وسطی برای افزایش امنیت گاوصندوق­ها ، قفل­های متعدد به آن اضافه میکردند که باعث می­شد تا گاوصندوق سنگین شود و درب آن به دشواری باز و بسته گردد. برای رفع این مشکل در گاوصندوق­ها از درب­های لولادار استفاده شد اما با توجه به ساختار گاوصندوق در آن زمان، این درب­های لولادار نیز برای گاوصندوق­های سنگین ایجاد مشکل می­کردند.
در آن زمان با توجه به سطح امنیت مورد تقاضا پیچیدگی قفل­ها و کلیدها متفاوت بود. گاهی اوقات نیز با نصب رول­بولت امنیت گاوصندوق را افزایش میدادند.
قفل­های ترکیبی در کشورهای اسلامی مورد استقبال بود و الجزایر در کتاب (Knowledge of Ingenious Mechanical Devices) آن را مستند کرده است. نمونه­های مشابه در موزه­های دانمارک، بوستون و … نگهداری میشوند.
تاریخچه گاوصندوق در گرجستان و انگلستان
در قرن هجدهم از گاوصندوق­های فرفوژه برای حفاظت از اشیای گرانبها استفاده می­شد. در اواخر قرن هجدهم سازندگان گاوصندوق از چدن در ساخت گاوصندوق استفاده کردند که شبیه­ترین نمونه به نمونه های مدرن گاوصندوق بوده است اما باز هم چون در برابر آتش مقاوم نبودند، مورد توجه قرار نگرفتند. در بانک­ها همچنان از اتاق­های امن استفاده می­شد و گاوصندوقی برای بانک­ها تعبیه نشده بود.
قرن نوزدهم، سارقان با کمک ابزار قفل درب­های گاوصندوق­ها را به زور باز میکردند یا از باروت استفاده می­­کردند تا درب گاوصندوق­ها منفجر شود. پس نیاز به افزایش تدابیر امنیتی حس میشد.
سال 1835 برادران چاب حق اختراع یک گاوصندوق ایمن در برار دزدی را به نام خود ثبت کردند. در سال 1837 کارخانه گاوصندوق سازی خود را در لندن راه­اندازی کردند و شروع به ساخت گاوصندوق­های زیرویترینی برای نگهداری جواهرات کردند. این شرکت از سال 1818 تولید قفل را آغاز کرده بود و کسی در بریتانیای کبیر نبود که آنها را نشناسد و تا به امروز نیز این برند مشغول فعالیت است.
در اواسط قرن نوردهم میلادی گاوصندوق­ها دو جداره ساخته شد که مخلوط ورق قلع و آهن با لایه داخلی چوب، خاک اره و زاج بود . این گاوصندوق­ها مقاوم در برابر آتش بودند زیرا زاج مذاب از ورود آتش جلوگیری میکند.
تاریخچه گاوصندوق در ایالات متحده آمریکا
در دهه 1820 مخترع آمریکایی جس دلانو ترکیب جدیدی را برای ضد حریق بودن گاوصندوق­ها اختراع کرد. این روش مدعی بود که با خیساندن لایه داخلی چوبی در محلول پتاسیم هیدروکسید و زاج و احاطه کردن لایه چوبی با خاک رس ، آهک، گرافیت و میکا گاوصندوق را ضد حریق میکند.
پس از آن در اواسط دهه 1830 تا 1840 دوره ثبت اختراع گاوصندوق­های ضد حریق در آمریکا بود. گاوصندوق­های فرفورژه­ای سنگین در سایزهای متفاوت و برای استفاده­های متنوع طراحی و ساخته میشدند. در سال­های 1866 و 1867 قفل­ساز آمریکایی Linus Yale Jr به همراه پدرش یکی از بزرگترین کارخانه­های قفل سازی در کل دنیا را احداث کردند.
توسعه قفل­های ترکیبی و چرخشی
استفاده از قفل­های ترکیبی پیشرفته تر از قرن نوزدهم در ایمن­سازی گاوصندوق­ها بسیار رایج شد زیرا بازکردن آنها بسیار چالش برانگیز بود.
این قفل­ها که در گاوصندوق­های بانکی نیز امروزه استفاده میشود صفحه­ای بزرگ است که باید بر اساس ترکیب از پیش تنظیم شده در جهات مختلف چرخانده شود تا قفل بازگردد. این قفل­ها بسیاراز قفل­های ارزانتر ایمنتر بود چرا که حتی با گوش دادن صدای باز شدن درب در زمان ورود اعداد صحیح بازکردن آنها دشوار بود.
توسعه گاوصندوق­های مدرن
با توسعه استحکام فولاد بشر موفق به ساخت گاوصندوق­های قوی­تر و بادوامتری شد که در نهایت این تلاش منجر به ساخت درب خزانه­های بانکی فولادی مستحکم گردید. سپس در اوایل قرن بیستم بشر موفق به توسعه بتن جدید شد که باعث تقویت درب خزانه بانکی میگردد. تعبیه و ساخت گاوصندوق­های شخصی برای با پایه بتنی که جا­به­جایی آنها را بدون تجهیزات غیرممکن میکرد بسیار رایج شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.